Mint minden weboldal, az eshop24.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.
Ön itt jár: > >

Ne dőlj be a facebookos lájkvadász nyereményjátékoknak

Te is belefutottál már olyan Facebook posztba, mely mesés faházikót, gyönyörű ékszert, álomutazást és ki tudja még mit kínált fel nyereményként? Csupán egy szavazás, lájk, megosztás, komment volt a részvétel feltétele. Várva vártad a sorsolás időpontját, de semmi sem történt. Helyette ott volt egy újabb nyereményjáték, ismét egy oszd meg, lájkold és így tovább feltételekkel. A rossz hír, hogy a nyereményt leshetik a felhasználók, de cserébe az oldal akár több százezer követőt is szerezhet. Mindig nézd meg, hogy teljesülnek-e az alábbi feltételek a meghirdetett nyereményjátékoknál és ne gyarapítsd a kamu oldalak követő bázisát.

A napokban futottunk bele egy olyan Facebook posztba, mely több ezer lájkot, szavazatot és hozzászólást kapott. Nyereményjátékról volt szó természetesen. Első reakcióként már ment is a szavazat és megosztás, de aztán valami gyanússá vált. Ha ez egy nyereményjáték, akkor hol a hivatalos szabályzata? 

 

Tudvalevő, hogy minden nyereményjátéknak kell legyen egy szabályzata. Ezt fel is kell tüntetni a bejegyzésben és ha nem egy kisregényt szeretne a szervező posztolni, akkor csak egy linket ad meg, amin megtalálható a szabályzat. Ennek tartalmaznia kell a játék pontos leírását, a részvételi feltételeket, a kizárásokat, az időtartamot, a díjakat, a sorsolást, a nyertes értesítésének módját és nem árt, ha ennek az egésznek a szervezőjét is megnevezik, ami szinte biztosan egy cég lesz, hisz nyereményjátékot céges oldalon lehet indítani (esetleg itt még lehet kicsit puhatolózni, hogy valóban működő cégről van-e szó). Ha a sorsolás után a nyertes nevét nyilvánosságra kívánja hozni a szervező vagy a résztvevők adatait bármi másra szeretné használni, akkor egy adatvédelmi tájékoztatóval is meg kell toldani a szabályzatot. Ha van szabályzat, akkor az már félsiker. Bizakodhatunk, hogy valós nyereményjátékról van szó.

 

Mit kérhetnek a Facebook felhasználóktól és mit nem a részvételért cserébe?

Kérhetik, hogy lájkolják az adott bejegyzést vagy hogy szóljanak hozzá ahhoz (vélemény írása, termékválasztás, szavazás, rímfaragás, szlogen kitalálása, kép feltöltése és így tovább). A következő feltételek pedig nem engedélyezettek : az adott oldal lájkolása, követése, a bejegyzés megosztása, az oldal megosztása, ismerős megjelölése a bejegyzésben. Tehát, ha találkozol egy olyan felhívással, hogy “ha megosztod ezt a bejegyzést, akkor nyerhetsz egy álomautót”, akkor kezdj el erősen gyanakodni, mert ilyen feltételhez nem szabható a részvétel. Ha a szervező ezzel nincs tisztában, akkor a Facebook szankcióival találhatja szembe magát (poszt törlése, oldal letiltása, lájkok letiltása, hozzáférés megvonása és így tovább). 

 

Amire még ki kell térni a bejegyzésben, az a Facebook felelőssége a játékot illetően. Az itt elérhető szabályzatot betartva, fel kell tüntetni, hogy a Facebook nem támogatja a promóciót, nem kapcsolódik hozzá, nem kezeli és mentesítve van minden felelősség alól.

 

Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor bele is vethetjük magunkat a nyereményjátékba, sőt saját elhatározásból tovább is oszthatjuk azt. Próbáljuk elkerülni a megtévesztő oldalakat és azok népszerűsítését, mert sok esetben tényleg csak átverik a felhasználókat, hogy így jussanak több követőhöz. A fent említett kamu nyereményjáték is megosztásokat kért, sőt a kommentek között fel-fel bukkant egy másik oldal promotálása is (növeld esélyed annak az oldalnak a lájkolásával). Nem semmi marketing fogás ez, hogy a valós oldalt népszerűsítsék, de sajnos átverésen alapul.