Mint minden weboldal, az eshop24.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Legjobb családi társasjátékok

Saját rajongásomat és élményeimet szeretném megosztani veletek. A barátaimmal szeretünk időnként összeülni és társasjáték partikat tartani. Rengeteg játékhoz volt már szerencsém az évek alatt és ezek közül válogattam néhányat, amit nyugodt szívvel ajánlok mindenkinek. A jelenlegi elszeparált helyzetben jól jönnek a közös, szórakoztató időtöltések. Ha már nagyobb társaságba nem mehetünk, legalább családon belül üssük el minél vidámabban az időt.

Dobble

Ezt a játékot akár nyolcan is játszhatják, így tökéletes akár nagycsaládosoknak is. Ehhez a könnyed és pörgős játékhoz nincs másra szükség mint jó megfigyelőképességre és gyors reflexekre. A Dobble mindössze 55 darab korongból áll, amelyeknek mindegyikén 8 egyszerűen kivehető szimbólum található. A középre kihelyezett korongon található képek egyike biztosan egyezik a többi korongon lévő kép egyikével. Így a saját felfordított korongjainkon kell minél gyorsabban megalálni az egyezést. Ha kiszúrjuk az egyezést, akkor hangosan ki kell mondani a szimbólum nevét még a többi játékos előtt (pl. célkereszt, kaktusz, zebra és így tovább). Ha tényleg egyezik a szimbólum és még a nevét is jól ejtjük ki, akkor miénk a középre kihelyezett korong. Az nyer, aki a legtöbb korongot tudja bezsebelni.

Bevallom, hogy számomra ennél a játéknál a legnagyobb megpróbáltatást a szimbólumok nevének kiejtése jelentette. Annyira gyorsan próbáltam kimondani őket, hogy általában valami sületlenség hagyta el a számat, vagy egyszerűen áramszünet lépett fel nálam és nem emlékeztem hirtelen a teljesen egyértelmű szimbólum nevére. Ha kisebbek is vannak a játékosok között (pl. kisiskolások), akkor nekik el lehet nézni az apróbb hibákat vagy lehet nekik adni több esélyt is. 6 éves kortól ajánlott.

 

Aranyásók

Indulhat a földalatti tárnák építése. Törpe társaiddal olyan bányarendszert fogsz kiépíteni, amit sokan megirigyelnének. A cél a kincs megtalálása. De vigyázzatok, mert vannak szabotőrök is.
A játék elején mindenki kihúzza törpe személyazonosságát, amely lehet aranyásó vagy szabotőr. Ez az információ nem nyilvános. A játékmenet során valószínűleg úgyis kiderül, ki az aki megpróbál előretörni a kincs felé és ki az, aki megpróbálja megakadályozni a többieket az előrehaladásban. Az aranyásók kapnak aranyat, ha a kártyák elfogyasztása előtt meglelik a kincset. A szabotőr kap aranyat, ha elfogy a kártya és nem jutnak el a kincsig a többiek. Az nyer, aki három kör alatt a legtöbb aranyat gyűjti össze.

Ezt a játékot az Aranyásók 2 kiegészítővel együtt szoktuk játszani, ahol már több karakter is színre lép, akiknek más-más céljaik vannak, illetve több nehezítés és akciókártya is van benne. De kezdetnek megteszi az alapjáték is, aztán lehet bővíteni a paklit. Ez a játék 8 éves kortól ajánlott és akár tízen is játszhatják.

 

Dixit

Asszociáció felsőfokon. Itt aztán kiderül, hogy kinek, hogyan működik az agytekervénye. Adottak a káprázatos grafikájú lapok, amelyből mindenki kap hatot. Az első játékos kiválasztja a kezében lévő lapok közül azt, amely valamilyen gondolatot ébresztette benne. Ezt a gondolatot mondat, szó, idézet vagy akár ének formájában közli a többiekkel. A lapot fejjel lefele leteszi maga elé. A többiek rápillantanak saját kártyáikra és odaadják szintén fejjel lefele azt a lapjukat, ami legjobban passzol az elhangzott információhoz. A kezdő játékos saját és társai lapjait megkeveri és kiteríti azokat a játékmezőre arccal felfelé. A feladat, hogy kitalálják, melyik lehetett a kezdő játékos lapja. Ha mindenki eltalálja vagy senki sem, akkor a kezdő játékos nem kap pontot. Tehát érdemes ügyesen lavírozni, hogy mondandónk ne legyen túl egyértelmű és túl homályos sem. A többiek pedig akkor kapnak pontot, ha eltalálják a célkártyát vagy ha az ő kártyájukra is érkeznek voksok. A pontozást részt érdemes többször átnyálazni, mert az elején mi is többször elrontottuk. Ha mindenki lelépte a kapott pontját, akkor következik a kezdő játékos mellett ülő ember, ezúttal ő lesz aki kitalál valami frappánsat és ez így megy addig, amíg valaki el nem éri a célt. A kézben mindig hat lapnak kell lennie, így azt folyamatosan vissza kell tölteni újabb lap húzásával.

 

A társaságunkban mindig van valaki, aki nagyon érdekes nézőpont szerint közelíti meg ezeket a kártyákat. Van, aki a legapróbb, szabad szemmel alig látható részletekre élezi ki mondandóját és van, aki valahonnan az univerzum másik feléből indítja gondolatmenetét. Egy kis legális csalás szokott lenni közöttünk, ha van közös történetünk egy-egy asztalnál ülővel és tudjuk, hogy mondandónkat ő biztosan meg fogja érteni, akkor direkt olyan infót mondunk, ami csak nekik lesz segítség. Így garantált, hogy egy ember eltalálja lapunkat és ezzel pontot szerzünk. A Dixitnek rengeteg kiegészítője van, amelyekkel növelhetjük színes lapjainkat. Az alapjátékot 6 főig lehet játszani és nyolc éves kortól ajánlott. 

 

 

Mysterium

Személyes kedvencem. Aki szereti a Dixitet, illetve a Cluedo társasjátékot, akkor annak nagy valószínűséggel a Mysterim is tetszeni fog. A játék során egymást segítve kell felderíteni egy gyilkosságot. A játékosok közül ki kell választani egy szellemet, a többiek lesznek a médiumok. A szellem feladata, hogy apró nyomokat hintve segítsen a médiumoknak megtalálni, hogy ki, hol és mivel követte el a gyilkosságot. Ezek a nyomok olyan jellegű kártyák, mint amilyenek a Dixitben is vannak, így itt is nagy hangsúlyt kap az asszociáció. A médiumoknak hét kör áll rendelkezésre, hogy egymást segítve kiderítsék, hogy a kiterített karakter lapokhoz, melyik helyszín és melyik tárgy tartozik. Ezek közül lesz valamelyik karakter-helyszín-tárgy kombináció a végső megoldás. A játék során lehet gyűjteni pontokat, lehet segítséget kérni a szellemtől, illetve egészen a végső választásig lehet beszélgetni és tanácsot adni egymásnak. A szellem pedig izzad rendesen a kis paravánja mögött, mert korlátozott lapszámból kell elhinteni a nyomokat. Egyedül csak a ő tudja a részleteket, így amikor a többiek elkezdik az ötletelést, akkor alig észrevehetően pukkadozhat a nevetéstől. A játékot maximum hét fő játszhatja (1 szellem és 6 médium) és 10 éves kortól ajánlott.

 

Elsőre ez is kicsit bonyolultnak tűnhet, de az első játék folyamán mindenki bele tud rázódni a játékba. Ráadásul, ha van a csapatban valaki, aki már korábban kipróbálta, az segítheti is a többieket. Mindenkinek ajánlott egyszer a szellem bőrébe bújni, de tudni kell, hogy a legmelósabb feladat a játék során. Mindenesetre érdekes megfigyelni, hogy kinek, milyen észjárása van. Amikor az egyik játékos már épp jól választana, akkor jön egy másik játékos és lebeszéli róla, a szellem meg csak a fejét fogja...



 

Catan telepesei

Egy igazi gyűjtögetős-építgetős játék, amelyet az egész család szeretni fog. A győzelemhez szükség lehet egy kis fifikára (stratégia, tervezés) és egy nagy adag szerencsére is. A játék folyamán mi vagyunk a telepesek, akik nyersanyagok felhasználásával utakat, falvakat és városokat építenek. Fontos a térképen történő jó elhelyezkedés és a terjeszkedés iránya, mert ez nagyban meghatározhatja milyen nyersanyagok üthetik a markunkat. Persze a szerencsén is sok múlik, mert a két dobókockával kidobott számok térségében létrehozott települések után kaphatjuk az aktuális nyersanyagot. Nem kell elkeseredni, ha valamelyik nyersanyagból nincs elegendő, ugyanis a játékban szabad a cserekereskedelem. Persze maguk a játékosok határozzák meg mit, mennyiért cserélnek el, úgyhogy itt be lehet vetni minden alkudozási fortélyt. A tengeri kikötőkben is van lehetőség kereskedni. Nehezítésnek pedig ott van az a fránya fekete bábu. De a kiléte legyen meglepetés. Az nyer, aki előbb eléri a tíz győzelmi pontot. Pontokat lehet szerezni a megépített városok és falvak után. A leghosszabb útért, a legnagyobb lovagi hatalomért plusz pont jár, illetve vannak a játék folyamán húzott és rejtve maradt kártyák is, amelyekért bónusz pontok járnak.

 

Személy szerint mindig próbálok már a játék kezdetén úgy helyezkedni, hogy lehetőleg minden nyersanyag elérhető legyen, persze sok múlik a dobásokon is. Vannak, akik egy-egy szám mellett teszik le a voksukat, mert általában azt többször dobják ki a játék folyamán. De nyert már úgy is egy barátom, hogy jóformán monopóliuma lett az egyik nyersanyagból és számára kimondottan előnyös üzleteket tudott kötni. De rá lehet futni már az elején a bónusz pontokat adó kártyák megszerzésére is. Elsőre lehet bonyolultnak tűnik, de a játék folyamán pikk-pakk belerázódik az ember. Az alapjátékkal maximum négy fő játszhat, de beszerezhető kiegészítő, amivel bővíthető a létszám 6 főre. Illetve arra mindenki készüljön, hogy ez a játék több mint egy órán át tart. 10 éves kortól ajánlott.

 

 

 Activity

Egy igazi, töretlen népszerűségnek örvendő klasszikus. Rengeteg változata létezik és a közös nevező, hogy a rajzolás, körülírás és mutogatás segítségével kell feladványokat megfejteni. A sima verzióban két fős csapatok küzdenek egymás ellen és az nyer, aki előbb célba ér. De létezik például a Multi Challenge verzió, ahol az idő dolgozik a játékosok ellen. Együtt kell kitalálni egy percen belül legalább hat feladványt, ha nem sikerül, akkor egyre közelebb kerülnek a játékosok az örvényhez. Készítettek gyerekeknek szóló Activity játékokat is (Junior, Óvodásoknak, My First) és bizony van 18+-os verzió is. Az original változattal nem lehet melléfogni, maximum ha kisebbek is részt vesznek a játékban, nekik lehet külön feladványokat készíteni. 12 éves kortól ajánlott a normál kiadás és maximum hatan játszhatják.

 

Általában egy társasjáték est végén, levezetésként szoktuk elővenni az Activity-t és minden szabályra fittyet hányva a feladványokat csakis rajzolva találjuk ki. Egymás után mindenki rajzol, ha sikerül kitalálni, ha nem és ezt addig csináljuk, amíg meg nem unjuk. Általában szabadon szoktuk eldönteni a kártyáról, hogy mit rajzolunk le, még akkor is, ha azt mutogatni vagy körülírni kellene.

 

Hanabi

Ha szereted a tűzijátékot, akkor ez a neked való játék. Persze szükség lesz mindenki részéről a nagyfokú koncentrációra és a jó memóriára is. Ez egy kooperatív játék, amely során egymást segítve kell sorban és szín szerint kirakni a tűzijátékos lapokat. A nehézség, hogy senki nem látja a saját kezét, csak a többiekét. Arccal a többi játékos felé kell lapjainkat tartani. A többiektől kapott tanácsokon, a náluk lévő és a kijátszott lapok alapján kell következtetni mi is van a kezedben. Ha pedig már biztosra tudsz egy lapot, akkor azt nem árt megjegyezni, mert nem biztos, hogy azonnal ki tudod játszani. Tanácsokat nem lehet vég nélkül osztogatni, sajnos van egy limit. Illetve, ha háromszor rossz lap kerül lerakásra, akkor vége a játéknak. A Hanabi nagyon könnyen és gyorsan tanulható játék, ráadásul minden korosztály számára szórakoztató, plusz a memóriát is megdolgoztatja. 8 éves kortól ajánlott és maximum öt fő játszhat vele.

 

A legnehezebb része a játéknak, legalábbis a mi társaságunkban az, hogy betartsuk a szabályokat. Csak bizonyos mennyiségű tanács adása lehetséges, de egy kis fejcsóválás, fejbiccentés vagy kis köhécselés pluszban mindig becsúszik. Hoppácska...

 

Imagine

A Concept mellett ez az a játék, aminél először csak lestem, hogy itt mégis mit kellene csinálni. Sok fura ábra van körbe kirakva és azokból kell kreálni valamit, amiből a többiek rájönnek a feladványra. Bevallom a kezdeti sokk után azért rájöttem, hogy sokkal egyszerűbb a játék annál, mint aminek elsőre tűnt. Ha van némi sütnivalónk és fantáziánk, no meg a többiek is értik az észjárásunkat, akkor nagyon szórakoztató tud lenni a játék. Mindenféle mutogatás és beszéd nélkül kell rávezetni a többieket a feladványra. Ehhez segítségünkre vannak a különböző ábrákkal és szimbolúmokkal ellátotta átlátszó kártyák, amelyek úgy forgatunk, pakolunk és kombinálunk, ahogy nekünk tetszik. A sima változat mellett kapható a Family kiadás is, melyben könnyebb feladványok szerepelnek és gyerekekkel tesztelték a játszhatóságát. Az 8 éves kortól ajánlott, a sima verzió 12 éves kortól. Mindkét változatnál maximálisan nyolc fő játszhat.

 

 

Concept

Ha már szóba került, akkor következzék a Concept, ami annyiban hasonlít az Imagine játékhoz, hogy itt is beszéd és különböző gesztusok nélkül, csupán képek, ábrák és szimbólumok segítségével kell rávezetni a többieket a megoldásra. A táblán látható ikonokra kell tenni a megfelelő jelzőket, ami alapján ki kell találni a többieknek a feladványt. Elsőre könnyűnek tűnik, de nem mindenesetben az. Néha eléggé meg kell tornáztatni az agytekervényeinket, főként egy-egy bonyolultabb szónál. Ráadásul sokszor nincsenek egy hullámhosszon gondolatmenetünkkel a többiek és akkor leshetjük, hogy kitalálják a nagy odafigyeléssel kirakott mondandónkat. A sima verzió 10 éves kortól ajánlott és akár tizenkét fő is játszhatja. Van kisebb gyerekek részére készült változat is, amit már 4 éves kortól lehet játszani, ez a Concept Kids - Állatok. A nevéhez hűen állatok nevét kell kitalálni, mégpedig a felnőtt verzióhoz hasonlóan képek és ábrák segítségével.

 

Munchkin

Nem a legegyszerűbb játék, kell egy kis idő, amíg belerázódik az ember, de a második és harmadik alkalommal már igazán szórakoztató tud lenni. Főleg, ha figyelembe vesszük a kártyákon szereplő neveket,rajzokat és leírásokat. A fiatalabbak nagy valószínűséggel még gyorsabban kiismerik a játék csínját-bínját. Lényegében szörnyek legyőzésével szerzünk kincseket és lépünk szinteket. Az győz, aki hamarabb eléri a tízes szintet. Lehet fajunk, kasztunk, fegyverhordozónk, fegyverünk, hátasunk és még egy csomó bónuszt adó tárgyunk vagy képességünk. Minél táposabbak vagyunk, annál valószínűbb, hogy el tudjuk intézni a különböző szintű és képességű szörnyeket. Kérhetünk segítséget játékos társainktól, akik egy kis pluszért (megszerzett kincsekért) lehet harcba szállnak mellettünk. Persze a többiek simán keresztülhúzhatják a számításainkat, mert a szörny oldalát is lehet erősíteni. Nem beszélve az átkokról. Elsőre nagyon sok lesz az információ, lehet lesz, akit ez el is tántorít, de érdemes adni neki második és harmadik esélyt. Külön dicséretet érdemelnek a humoros kártyák. Több kiegészítője is megjelent már, melyekkel színesíthetjük a kártyák felhoztalát. 8 éves kortól ajánlott és maximum hatan játszhatják.

 

BANG

Egy kis vadnyugati kaland vár rátok, ahol olyan szereplők bőrébe bújhattok, mint a seriff, a seriff- helyettes, a banditák és a renegát. Egyedül csak a seriff kiléte tudott, mindenki más rejtve marad egészen a játék végéig vagy amíg meg nem hal. Minden karakternek más a célja. A banditák a seriffet akarják elintézni, a renegát mindenkit, de legutolsónak a seriffet, a seriffnek a banditákat és a renegátot kell kivonnia a forgalomból, a helyettesek pedig a seriff életbenmaradásáért küzdenek. Mindenki kap egy karakterlapot, amihez speciális képesség és élet tartozik. A játék folyamán a kezünkben lévő lapokat kell kijátszanunk, amellyekkel sebezhetünk, védekezhetünk, gyógyulhatunk, lapot húzhatunk, börtönbe zárhatunk másokat és így tovább. Számos tárgy és akciókártya van a segítségünkre. A népszerű vadnyugati játéknak rengeteg kiegészítője van, így ha megunjátok az alapjátékot, akkor lehet bővíteni a repertoárt. 8 éves kortól ajánlott és maximum heten játszhatják. 

 

Nálunk legtöbbször a seriff vagy a banditák szoktak nyerni. Ritka, hogy renegát nyer, mert nehéz dolga van, de volt már rá példa a társaságunkban. Leggyakoribb taktika a renegát szerepében, hogy helyettesnek adja ki magát, tehát védi a seriffet. Elsőként a banditákat, illetve a több helyettest intézi el. A seriff védelmében hozott döntései és cselekedetei miatt a seriff megnyugszik, hogy ő egy helyettese. Amikor pedig már csak ketten vannak, akkor ad szegény seriffnek, már ha van mivel...

 

Fedőnevek

Nagyon nagy népszerűségnek örvend a Fedőnevek (Codenames), amelyet mi általában akkor veszünk elő, ha összegyűltünk már legalább négyen, de még várjuk a többiek érkezését. Úgyhogy nem annyira gyakran, de egy-két kört azért le szoktunk vele játszani. A játékban titkos ügynökök vagyunk és kódolva kell beszélnünk. Két csapat játszik egymás ellen, mindkét csapatnak van egy kémfőnöke. Az asztalra kiterített szavak vagy képek (van mindkét verzióból társasjáték) közül meg van adva, hogy melyek, melyik csapathoz tartoznak. Ezt csak a kémfőnökök látják és az ő feladatuk kódolva elmondani társaiknak. Ez a kód egy szóból és egy számból kell álljon. Szó, ami utalás a csapat saját kártyáira, a szám pedig, hogy pontosan hány darab kártyára. Ha például van nyolc kártya, ami a miénk, ebből kettő összeköthető egy szóval, pl. a tojás és a napkelte, akkor azt kell mondani, hogy reggeli 2. Vagy sárga 2. Csak figyelni kell, hogy a lent látható többi lapra ne legyen igaz az állításunk. Az a csapat szerez pontot, amelyik előbb eltalálja a saját kártyáit. Illetve, ha valamelyik csapat a bérgyilkos kártyát fedi fel, akkor automatikusan veszít. A kis homokórát pedig beüzemelhetjük, ha túl sokáig gondolkodnak a játékosok. 

 

Ha az ember fáradt, másnapos vagy nincs kedve gondolkodni, akkor ne ezt a játékot vegye elő. Viszonylag gyorsan át kell látni az összes kiterített kártyát, tehát nem hátrány a jó memória és jó ha tudunk összefüggésekben gondolkodni. Nagy pozitívum, hogy van szavas és képes verziója is a játéknak. A vizuális típusú emberek nyilván a másodikat részesítik előnyben, így én is, sőt a gyerekek is. A játéknak már van Disney Family, Marvel és Duet kiadása is.



 

Fekete történetek

Habár nem egy szószoros értelemben vett társasjátékról van szó, inkább logisztorik gyűjteménye a Fekete történetek. Egy mesélő van, aki felolvassa a kártyalapon található rövid történetet, ő az egyetlen aki ismeri a story csattanóját, amelyet a többieknek kell kitalálnia. Eldöntendő kérdésekkel lehet a megfejtés felé haladni. Minél többen játszák, annál viccesebb történetszálak kerekednek.

Ha nagyon elakad a story vagy teljesen más irányba kanyarodnak a kérdezők, akkor mesélőként kicsi rávezetést szoktam adni. Első pár körben lesz főként szükség rá, utána rááll mindenki agya a morbid történetekre…