Mint minden weboldal, az eshop24.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen részed, amikor az oldalunkon jársz. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulásodat adod, hogy elfogadod őket. További tudnivalókat a cookie-król Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.
Ön itt jár: > >

Ezekre figyelj, ha Airbnb szállást foglalsz

Az Airbnb rendszerét még 2008-ban hozták létre és olyan szállásadóknak és vendégeknek ad egy online felületet, akik helybéli házakat, szobákat, lakásokat, hajókat, kunyhókat vagy akár egész kastélyokat kínálnak, illetve keresnek. A közvetlenül a házigazdától “bérelt” szállásokhoz általában sokkal jobb áron juthatnak hozzá az utazók, mintha egy hotelban vagy apartmanban szállnának meg, ráadásul közelebbi kapcsolatot alakíthatnak ki a helyiekkel, jobban megismerhetik szokásaikat, kultúrájukat is. De vannak lényeges pontok, amelyekre érdemes odafigyelni foglaláskor, illetve jó tudni, mi a teendő, ha valami félresiklik az utazás során.

Habár az Airbnb egy igazán innovatív utazási megoldást hozott létre, sajnos nem mindig megy minden zökkenőmentesen. A szállásadó és a vendég részéről is érkeztek már olyan történetek, amelyek elvehetik a kedvüket a jövőbeli Airbnb felhasználóknak. Pedig kellő körültekintéssel és az Airbnb adta lehetőségekkel kiküszöbölhetőek a problémák.

 

Előfordult olyan eset, hogy egy párizsi szálláshoz érkező vendég a helyszínen nem azt találta, amit a hirdetés ígért neki. A szállás koszos volt, vérfoltos volt az ágynemű, romlott és lejárt ételek voltak a konyhában és az egész hely tele volt szeméttel. Ettől rosszabb már csak az lehetett, hogy egy pár 11800 dollárt (3,6 millió Ft) fizetett ki egy szállásra, ami nem is létezett. Olyan esetet is jelentettek, ahol a szálláson rejtett kamerát találtak és kiderült, hogy a házigazda végig kukkolta vendégeit. Természetesen a vendégek részéről is történhetnek mulasztások. Voltak olyan szállásadók, akik nem tudták kitenni vendégüket és végül rendőrséghez és ügyvédhez kellett fordulniuk. De előfordult olyan is, hogy a kiadott helyen olyan drogos orgiát rendeztek, ahol a tulajdonban okozott kár több millió forint volt, sőt voltak, akik komplett bordélyháznak használták más lakását. Természetesen ezek nagyon kirívó és szerencsére nem gyakran előforduló esetek, de jobb tisztában lenni, hogy mi a teendő, ha valami hasonlóba fut bele az ember.

 

Vendégként, ha megérkezünk a szállásra és nem olyan, mint vártuk (koszos, nem az ígért felszereléssel kapjuk, nem a lefoglalt szobát kapjuk és így tovább), akkor érdemes azonnal, de legalább 24 órán belül felvenni a kapcsolatot a házigazdával, mégpedig az Airbnb rendszerén keresztül (nyilván meg lehet keresni privátban is), mert a későbbi viták kapcsán ezeket az üzeneteket veszi figyelembe az Airbnb. Ha valóban nagy a baj, akkor visszatérítést kapunk (nem biztos, hogy a teljes összeget) vagy keresnek egy hasonló szállást nekünk.

Nem érdemes megkerülni a rendszert, mert az Airbnb a biztosítéka a szállásadónak és keresőnek is. A foglalás csak akkor lesz biztos, ha a szálláskereső kifizeti az ellenértéket az Airbnb rendszerén keresztül, a szállást kiadó pedig csak akkor kapja meg ezt az összeget, ha a vendég már elfoglalta a szállást és mindent rendben talált. Ha valaki külső bankszámlára kéri a szállás összegét, akkor azt jelenteni kell az Airbnb-nek, mert nagy valószínűséggel csalásról van szó. A privát adatok (e-mail cím, telefonszám) csak sikeres foglalás esetén adja ki a rendszer a feleknek, de még akkor is arra ösztönzik a felhasználókat, hogy az üzenetváltások az Aribnb felületén keresztül történjenek. 

A Vitarendező központon keresztül lehet a fizetéseket és visszatérítéseket kezdeményezni. A vendégek általában három esetben kérhetnek visszatérítést: ha nem jutnak hozzá a szálláshelyhez, ha a szálláshely eltér a leírtaktól vagy ha a szálláshely nem tiszta, nem biztonságos vagy olyan állat tartózkodik a helyen, amiről előzetesen nem volt tájékoztatás. Ha ilyen helyzetbe kerül az ember, akkor kérheti a kifizetett összeg visszatérítését vagy egy másik, hasonló szálláshely lefoglalását. Fontos, hogy amint észleljük a problémát (érkezéskor, ott tartózkodás alatt) azonnal dokumentáljuk az esetet (fénykép, videó) és küldjük el elsőként a házigazdának az Airbnb oldalán keresztül. Ha nem érkezik válasz tőle, akkor 24 órán belül közvetlenül az Airbnb-nek kell küldeni a panaszt. Visszatérítés jár akkor is, ha a házigazda visszamondja a szállást, illetve sikeres foglalás után általában már a vendégnek is lemondási díjat kell fizetni a házigazda felé.

A szállásról minden információ (ár, plusz költségek, felszereltség, leírás, képek, elhelyezkedés, lemondási kötelezettség, nem dohányzó, kicsekkolás, becsekkolás stb.) fel van tüntetve az Airbnb oldalán. A szállásadó igénybe veheti az Airbnb szolgáltatását is, melyben profi fotókat készítenek az ingatlanról, mely aztán az oldalon külön jelzést kap, hogy az Airbnb által igazolt szállás, azaz valóban úgy néz ki, mint a képeken. Ezenkívül a szállásadó kérheti a vendégeket, hogy igazolják adataikat. A szállásadó vagyonát (ingatlan, tárgyak, berendezések stb) pedig a házigazda garancia védi, mely akár 1 millió amerikai dollár értékű fedezetet is tud nyújtani. Ez automatikusan és ingyenesen jár minden foglaláshoz. 

Ha már véget ért az utazás, akkor a rendszer automatikusan kéri a házigazdát és a vendéget is, hogy véleményezze az ott tartózkodást. Ezek a vélemények nagyon fontosak, hiszen más felhasználóknak szolgálnak plusz információkkal. Egy-egy házigazda olyan sok és pozitív véleményt kaphat, hogy eléri a Superhost minősítést. Ez is egy szempont lehet a választásnál.

Az Airbnb rendszere a szállásadókat és vendégeket is egyaránt próbálja védeni az esetleges kellemetlenségektől. Ezt úgy tudja megtenni, ha felhasználói valóban az ő rendszerén keresztül bonyolítják az ügyleteket (kapcsolatfelvétel, üzenetváltás, foglalás, fizetés, panaszok stb.). Ha tehát arra adjuk a fejünket, hogy az Airbnb felületén foglalunk vagy adunk ki szállást, akkor ne próbáljuk megkerülni a rendszert, hanem használjunk inkább azt biztosítéknak.